oktober
2007

Wandeling vanuit Pau met uitzichten op de Pyreneeën

tekst en foto's Jan Everink

De stad Pau ligt in het zuidwesten van Frankrijk, in een heuvelachtig gebied dichtbij de Pyreneeën. Met Transavia vliegt u vanaf Schiphol rechtstreeks naar Pau. Veel mensen kennen Pau alleen omdat ze er op het vliegveld aankomen op weg naar de stranden van de Atlantische kust of de skioorden in de Pyreneeën. Maar deze vriendelijke hoofdstad van de Béarn-regio is ook zelf zeker een bezoek waard.
Pau en omgeving laten zich uitstekend te voet verkennen. Bij het Office de Tourisme in Pau, op Place Royale, is een handige stadskaart verkrijgbaar. Een nog betere kaart, van de hele Pau-agglomeratie, koopt u bij de boekwinkel in de Rue Saint Louis, vlak bij het Office de Tourisme. Met deze 2 kaarten gewapend maakte ik de hieronder beschreven ongeveer 8 km lange wandeling.

Van Place Royale naar Chateau de Pau

Bijzonder van Pau is onder meer de Boulevard des Pyrénées, een lange hoog gelegen straat die aan de zuidkant uitzicht op de  Pyreneeën biedt en aan de noordkant via zijstraatjes direct op het gezellige centrum van Pau aansluit.

Place Royale is een plein aan de Boulevard des Pyrénées. Aan dit plein is ook het stationnetje van de Funiculaire gevestigd, een kabelbaantje tussen het lagere gebied waar onder meer het treinstation van Pau ligt en dit hogere niveau.

Vanaf  Place Royale loopt u over de Boulevard des Pyrénées in de richting van het befaamde  kasteel van Pau, dus met links van u in de verte de Pyreneeën en aan de rechterkant restaurants en cafés. Op mooie dagen zitten de terrassen hier al gauw vol met mensen die genieten van het uitzicht en de ontspannen sfeer. Onder meer studenten vertoeven hier graag, ofschoon ze meer noordelijk in de stad hun grote campus met eigen voorzieningen hebben.

Aangekomen bij het kasteel loopt u daar aan de linkerkant langs. In dit kasteel werd Henri IV geboren, de eerste protestante Franse koning, die in 1589 de troon betrad. Naar aanleiding van die gelegenheid zou hij gezegd hebben: "Ik geef Frankrijk aan de Béarn, niet de Béarn aan Frankrijk."

Van het kasteel naar de Pont d'Espagne

Zodra u voorbij het kasteel bent ziet u een klein park. U loopt door dit parkje in dezelfde richting verder. Aan de andere kant van het parkje ziet u de ingang van het grote Parc du Chateau.

Ga door deze toegang het Parc du Chateau in en dan meteen linksaf. U loopt nog steeds op een hoog niveau, met links van u in de diepte de rivier Gave de Pau en de spoorlijn die er vlak naast loopt. In de rivier is veel verval en u kunt het voortdurende geruis van het snel stromende water zelfs hier boven voortdurend horen. Ook hier heeft u een mooi uitzicht op de Pyreneeën. Volg  het pad door het Parc du Chateau tot aan het punt waar u links beneden u een brug over de rivier ziet. Dat is de Pont d'Espagne. De weg over deze brug gaat onder het pad waarover u loopt verder in een tunnel.

Van de Pont d'Espagne naar de voetgangersbrug

Zodra u voorbij de brug bent ziet u meteen links een trap naar beneden gaan. Daal via deze trap af naar de brug, waar u uitkomt op het trottoir.  Zodra u beneden bent gaat u over deze stoep rechtsaf. Na enkele meters ziet u rechts weer een trap, die naar het nog lagere niveau gaat.

Via deze trap daalt u verder af. U komt op een breed pad in de parkomgeving tussen de rivier en het spoor. Met de rivier vlakbij links van u wandelt u verder. Het groengebied wordt steeds breder want de spoorlijn buigt af naar rechts.

De kans is groot dat u hier meerdere kajakkers in de rivier ziet want de Gave de Pau is een ideale rivier voor wildwaterkajakken. Maar er zijn ook kalme stukken waar bijzondere vogelsoorten waargenomen kunnen worden. Blijf het pad langs de rivier volgen. Dit is een vrij lang stuk, alsmaar met links van u de rivier. Tenslotte ziet u links een voetgangersbrug, de Passerelle.

Van de Passerelle naar de Place de Junque in Jurançon

Ga linksaf over deze voetgangersbrug en meteen zodra u aan de andere kant van de rivier bent weer linksaf. U wandelt terug richting Pau langs de andere kant van de rivier, ook weer door een parkachtig gebied.

Het wandelpad loopt wat verder evenwijdig met de verkeersweg Avenue du Corps Franc Pommié. Het allerlaatste stukje langs deze weg, vanaf een autowasplaats tot het kruispunt met de Avenue des Valleés, moet u een stukje over de berm lopen.

Vóór de kruising gaat u rechtsaf over het zebrapad en vervolgens loopt u rechtdoor, aan de rechterkant over de Avenue des Valleés. Over deze weg blijven lopen tot de eerste zijweg rechts, de Rue Massenet. Ga rechtsaf de Rue Massenet in en blijf over deze rustige weg lopen tot u bij het kerkje van het plaatsje Jurançon bent.

Het is de moeite waard om even links om de kerk heen te lopen om het fraaie kerkhof van Jurançon te bezichtigen. Nadat u het kerkhof hebt bekeken loopt u weer in de oorspronkelijke richting verder, nu over de Avenue E. Cazenave. Even verder komt u op een groot plein, de Place de Junque. Linksaf gaan en het plein in de lengte-richting oversteken. Op dit plein werd toen ik er was enthousiast jeu de boules gespeeld.

Van Place de Junque naar Place de Monnaie

Aan de andere kant van het plein linksaf de Rue Romain Tréssarieu in. Bij het kruispunt gaat u rechtdoor de Rue du Colonel Gloxin in. U wandelt een heel eind over deze weg tot u rechts de Rue M. Barthe ziet. Rechtsaf de Rue M. Barthe inslaan en deze weg blijven volgen tot hij uitkomt op de brede en vrij drukke Rue du 14 Juillet.

U gaat linksaf en wandelt over de Rue du 14 Juillet richting het centrum van Pau. Vlak vóór Pau komt u bij een brug over de rivier Gave de Pau.  Voor een mooi gezicht op het kasteel van Pau loopt u vlak voor de brug even een eindje linksaf de Rue Amédée Roussille in. De foto van het kasteel die u hierboven ziet heb ik vanaf het pleintje aan de Rue Amédée Roussille gemaakt.

Weer terug vervolgt u uw weg in de oorspronkelijke richting, dus over de brug. Zodra u aan de overkant bent ziet u rechts een plein, de Place de la Monnaie.

Van Place de la Monnaie naar Place Royal

Rechtsaf over Place de la Monnaie. Volg de bordjes "Les Sentiers du Roy". U komt voorbij een groot donker gekleurd gebouw aan de rechterkant, de Conseil General des Pyrénées-Atlantiques. Meteen voorbij dit gebouw ziet u links een trap omhoog gaan. Via deze trap en vervolgens nog andere trappen gaat u omhoog. U bent in de Sentiers du Roy, een tegen de helling gelegen park.

Bij de splitsing die u even verder ziet links aanhouden. U arriveert tenslotte bij een plateau waar u links een ingang ziet. Naar binnen gaan en over de trap verder omhoog klimmen. U komt naar buiten op de Place Royale, op het punt waar u bent vertrokken.

Het was al vrij laat toen ik zelf van deze wandeling terugkwam; er was nog net voldoende licht om de hierboven afgebeelde foto van de Pyreneeën te maken.